Compassietraining

Het leven laten stromen

 Many people are alive but  don’t touch the miracle of being alive    Thich Nhat Hanh

Compassietraining

In de compassietraining worden oefeningen gedaan  zodat via het ervaringsniveau je hart gemakkelijker  bereikt wordt. Daarom wordt compassie ook wel ‘Heartfulness’ genoemd.

Wie zichzelf liefheeft kan de wereld omarmen en liefde uitstralen.

Compassie voelen en tonen kun je  leren. Het is een menselijke kiem kwaliteit in ieder mens aanwezig en vaak overwoekerd door pijn, oneigenlijke negatieve gedachten en overtuigingen over jezelf en de ander. Door je actief bezig te houden met compassie oefeningen heel je het hart.

Waar pijn smelt, is er plaats voor liefde.

Concreet

Heb je een mindfulnesstraining gedaan en wil je graag een vervolg, of een verdieping hiervan?

De compassietraining  wordt  gezien als een uitbreiding van de mindfulnesstraining en heeft een vergelijkbare structuur van 8 wekelijkse bijeenkomsten van ca. 2 uur.

Ben je geïnteresseerd in het ontwikkelen van meer mildheid in je leven en heb je geen mindfulness ervaring. Dan is er ook een compassietraining voor starters. Hierin leer je ook mindfulness technieken

Kijk in mijn agenda bij het aanbod

Inhoud van de training

In de training staat het ontwikkelen van mildheid centraal. Deze mildheid naar jezelf en mildheid naar je omgeving vergroot je met behulp van expliciete oefeningen  zoals meditaties, visualisaties, schrijf- en lichaamsoefeningen. Deze oefeningen zijn er om meer warmte, acceptatie, verbondenheid en geborgenheid met onszelf en anderen te ervaren.

De in deze training geleerde oefeningen kunnen naar wens ook thuis worden gedaan  maar dit is in tegenstelling tot de mindfulnesstraining helemaal vrij.

Research

Wetenschappelijk onderzoek gedaan door Kristin Neff toont aan dat (zelf-) compassie samengaat met:

  • een verzachtende invloed op de impact van negatieve gebeurtenissen
  • grotere vaardigheid om met moeilijkheden om te gaan en het nemen van verantwoordelijkheid voor eigen acties (positief /negatief)
  • minder angst om fouten te maken en minder angst voor afwijzing
  • meer zelfrespect en sympathie voor eigen tekortkomingen
  • betere zelfzorg en gezonder eetgedrag
  • emoties met vriendelijkheid  benaderen in plaats van vijandigheid
  • meer positieve emoties, wijsheid, levensgeluk en optimisme
  • meer sociale verbondenheid

 

Literatuur 

Marlou Kleve: Hartvol

Frits Koster en Eric van der Brink: Compassievol leven 

Christopher Germer :  Mindfulness en zelfcompassie 

Kristin Neff : Zelfcompassie. Stop jezelf te veroodelen 

 

 

Advertenties