Mindfulnesstraining

Je bewustzijn scholen

Kijk voor meer info naar mijn speciale site voor mindfulnesstrainingen

of ga direct naar het cursusaanbod

Wat betekent mindfulness?

‘Mindfulness  (Samma Sati uit  het Pali en Sanskriet) is een vorm van training waarbij men zich met nieuwsgierige aandacht en zonder automatische reacties bewust is van fysieke ervaringen, stemmingen, gevoelens en gedachten’

Zo is het verwoord door Jon Kabat-Zinn, (amerikaans onderzoeker en Hoogleraar moleculair bioloog) heeft de term mindfulness weer ontleend aan Thich Nhat Hanh.  Mindfulness heeft zijn wortels in de boedhistische leer. Talrijke boedhistische monniken uit Thailand en Myanmar hebben de Vipassana in zijn zuivere vorm onderwezen wat geleid heeft tot vele beoefenaars in de westerse wereld. Waaronder Jon Kabat-Zinn. Hij heeft in de 80er jaren mindfulness  verwerkt en bewerkt tot de MBSR (mindfulness based stress reduction) 8 -weekse mindfulnesstraining die nu nog steeds  over de hele wereld gegeven wordt. Ook hier in de Heelpraktijk in combinatie met de MBCT (mindfulness based cognitive therapy) welke is ontwikkeld  ter voorkoming van depressie, angsten en chronische pijn. (

Hoe werkt het?

In een Mindfulnesstraining leert u dat gevoelens van stress en angst onderdeel van het leven zijn zodat u zich niet meer hoeft te verzetten hiertegen als deze situaties zich voordoen. Het is een praktische training waarin u door oefeningen te doen leert om uw aandacht(spier) te trainen. U richt de aandacht op uw eigen lichaam, ademhaling, zintuigen, gedachten en emoties. Door de aandacht hierop te focussen staat u volledig in de realiteit.

U leert ook anders om te gaan met aangename en onaangename gebeurtenissen zodat uw ziel en lichaam er niet meer zo door bestuurd wordt.

U leert dit in 8 bijeenkomsten verdeeld over 8 weken in een kleine groep of individueel. Daarnaast oefent u thuis gemiddeld 1 uur per dag het geleerde van de desbetreffende week.

U krijgt een werkboek en mp3 ingesproken begeleide meditaties.

Advertenties